Sobiescy i Stuartowie. Portrety Marii Klementyny, księcia Karola Edwarda Stuarta, królewicza Henryka Benedykta Stuarta, 1. ćw. XVIII w.
Sobiescy i Stuartowie. Portrety Marii Klementyny, księcia Karola Edwarda Stuarta, królewicza Henryka Benedykta Stuarta, 1. ćw. XVIII w. - Galeria zdjęć
Portret Marii Klementyny
rytował Pierre-Imbert Drevet wg Antonia Davida (1719)
papier, miedzioryt, Paryż, 1720
zbiory prywatne
Portret księcia Karola Edwarda Stuarta
rytował Gilles Edme Petit wg Domenica Duprà (1740)
papier, miedzioryt, Paryż 1740–1743
zbiory prywatne
Portret królewicza Henryka Benedykta Stuarta
rytował Gilles Edme Petit wg Domenica Duprà (1740)
papier, miedzioryt, Paryż 1740–1743
zbiory prywatne
Ryciny przedstawiają członków najbliższej rodziny – Marię Klementynę oraz jej synów, Karola Edwarda (1720–1788) i młodszego, Henryka Benedykta (1725–1807).
Pierwowzorem wizerunku Marii Klementyny jest portret Antonia Davida (1698–1737), nadwornego malarza rodziny Stuartów w latach 1717–1735 i twórcy ich bogatej ikonografii (obrazy jego autorstwa lub wg jego dzieł prezentujemy na tej wystawie). Wizerunek ów dokumentuje początkowy okres jej pożycia z Jakubem w Rzymie, co znajduje odzwierciedlenie w jej młodych rysach i radosnej ekspresji. Maria Klementyna prawą rękę opiera na stoliku, na którym stoi korona, dyskretnie przypominając o roli, jaką odgrywała będąc żoną pretendenta do tronów Anglii, Szkocji oraz Irlandii. Prawo do tytułów królewskich dla Stuartów nie było w Rzymie kwestionowane.
Wizerunki synów Marii Klementyny i Jakuba III/VIII powstały na podstawie portretów cieszącego się uznaniem malarza portrecisty Giorgia Domenica Duprà (1689–1770), który w Rzymie pobierał nauki u Francesco Trevisaniego, aktywnego na dworach portugalskiej rodziny królewskiej Bragança oraz książąt Sabaudzkich w Turynie. Wszystkie trzy oryginalne portrety zostały przesłane z Rzymu do Paryża celem wykonania powtórzeń w grafice. Umieszczona pod wizerunkiem Karola inskrypcja odbita z płyty informuje, że oryginalny portret, w oparciu o który wyrytowano wizerunek, należał do Mr. d’Obryen – ów Daniel O’Brien był przez wiele lat paryskim agentem Jakuba Stuarta. Przybył na rzymski dwór Stuartów w roku 1747 jako jeden z ministrów i otrzymał tytuł hr. Lismore.