Sobiescy i Stuartowie. Zaślubiny Marii Klementyny Sobieskiej z Jakubem III/VIII Stuartem, Anton Fritz, 1719

Sobiescy i Stuartowie. Zaślubiny Marii Klementyny Sobieskiej z Jakubem III/VIII Stuartem, Anton Fritz, 1719

ryt. Anton Fritz wg rys. Agostino Masucciego
miedzioryt, papier żeberkowy, 1719, 
Muzeum Narodowe w Warszawie

Miedzioryt ukazuje zaślubiny Jakuba i Marii Klementyny w pałacu biskupim w Montefiascone koło Viterbo, wieczorem 1 września 1719 r. Małżonków błogosławi biskup Sebastiano Bonaventura, towarzyszy im niewielkie grono dworzan. Na fasecie sklepienia kościoła widoczne są starotestamentowe sceny – Ofiarowanie Izaaka i Zabójstwo Abla. Łacińska inskrypcja podkreślała, że sakrament udzielony został  w imieniu papieża Klemensa XI, a Maria Klementyna jest wnuczką „sławnej pamięci Jana III króla Polski”.

Sztych niemieckiego rytownika Antona Fritza (działającego w l. 1718–1755) powstał na podstawie  zachowanego w The Scottish National Portrait Gallery rysunku malarza Agostino Masucciego (ok. 1691–1758). Wydawcą nakładu był Giovanni Maria Salvioni (1676–1755). Masucci namalował tę samą kompozycję także w technice olejnej na kartonie (obecnie w zbiorach The Scottish National Portrait Gallery). Różni się ona od rysunku szczegółami strojów i dekoracji, m.in. zamiast scen ze Starego Testamentu na sklepieniu przedstawiona jest historia Konstantyna Wielkiego.

W rodowej siedzibie Sobieskich w Żółkwi do 1746 r. znajdował się „Obraz Czterołokciowy z Expressyą  Jakuba Krola Angielskiego biorącego Szlub z Klementyną Krolewiczowną Polską sub Nro 372”, który następnie został przewieziony do zbiorów Radziwiłłów w Nieświeżu, gdzie odnotowano go jeszcze w 1778 r.

Polecane artykuły

1 / 3