Mapa sensoryczna

przekazuje informacje o miejscach trudnych sensorycznie, w których bodźce są mocniejsze lub słabsze niż przeciętnie. 

Mapa sensoryczna po pałacu oraz po ogrodach

Mapy sensoryczne to coraz popularniejsze narzędzie wykorzystywane w instytucjach publicznych. Mapy mogą zwracać uwagę na:

  • głośność,
  • natężenie światła (np. migające światła, jaskrawe ekrany),
  • zagęszczenie ludzi,
  • zapachy,
  • miejsca do odpoczynku i wyciszenia – spokojne, przyciemnione przestrzenie,
  • toalety, wyjścia awaryjne, windy – istotne dla komfortu i bezpieczeństwa.

Osoby w spektrum często mają silną potrzebę przewidywalności i bezpieczeństwa. Dzięki takiej mapie goście mogą:

  • dowiedzieć się, gdzie i jakie bodźce mogą napotkać w przestrzeni muzeum (np. głośne dźwięki, migające światła),
  • lepiej przygotować się do wizyty w muzeum – zaplanować trasę zwiedzania tak, by unikać trudnych miejsc lub przygotować się na nie,
  • zwiększyć kontrolę nad doświadczeniem i zmniejszyć lęk przed nieznanym,
  • samodzielnie decydować, gdzie pójść i co zobaczyć, co zwiększa poczucie sprawczości i komfort psychiczny.
  • zaplanować odpoczynek dzięki poznanym opisom miejsc do siedzenia oraz wyciszenia.

Mapa może być również ułatwieniem dla opiekunów i personelu:

  • Opiekunowie mogą lepiej wspierać osobę autystyczną, wiedząc, które miejsca mogą być trudne.
  • Pracownicy muzeum mogą lepiej zrozumieć potrzeby gościa, jeśli mapa jest częścią szerszego podejścia dostępnościowego.

Mapa sensoryczna jest elementem projektu „Sensorium wilanowskie” finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Miejsca wyciszenia

 dla osób z większą wrażliwością na bodźce sensoryczne
 

Plecaki sensoryczne – pomoc w zwiedzaniu

Plecaki sensoryczne uprzyjemnią wizytę w muzeum i pomogą zachować spokój podczas zwiedzania. Rozwiązanie to kierujemy do dzieci, dla których wizyta w muzeum może być przytłaczająca ze względu na kumulację trudnych bodźców, np. tłum, hałas, zapachy.
Sprawdź, co jest w plecaku, i jak go wypożyczyć

Przewodniki AAC

Udostępniamy przewodniki w formacie AAC (Wspomagających i Alternatywnych Sposobów Komunikowania się) z myślą o osobach, które z różnych powodów mają trudności z posługiwaniem się językiem mówionym lub pisanym.
Skorzystaj z przewodników

Sensorium wilanowskie

W projekcie „Sensorium wilanowskie” zaplanowaliśmy rozwiązania, które pozwolą osobom z problemami sensorycznymi jak najbardziej samodzielnie i aktywnie poznawać muzeum i brać udział w wydarzeniach kulturalnych.
Dowiedz się więcej
Kolorowe zdjęcie współczesne. Przedstawia trojkę dzieci, które pochylają się nad roślinami. Dziewczynka i mały chłopiec trzymają w rękach lupy i oglądają liście.