Sobiescy i Stuartowie. Portret Henryka Benedykta Stuarta, autor nieznany, 1742
wg Étienne’a Parrocela
olej, płótno, 1742
Muzeum Narodowe w Kielcach
Portret ukazuje siedemnastoletniego królewicza Henryka – przyszłego kardynała Yorku. Obraz tworzy parę z wizerunkiem brata – ks. Karola Edwarda.
Oba przedstawienia mają zbliżone wymiary i uwieczniają dwóch książąt w tych samych, bogato zdobionych zbrojach płytowych, podobnych do tych noszonych przez dowódcę Gwardii Szwajcarskiej papieża.
Książę okryty jest obszernym, aksamitnym czerwonym płaszczem podbitym futrem z gronostajów, które podkreśla wysoką rangę portretowanego. Na jego lewym ramieniu widoczna jest błękitna wstęga angielskiego Orderu Podwiązki (św. Jerzego), a na szyi – zielona wstęga szkockiego orderu Ostu (św. Andrzeja). Obaj synowie Jakuba III/VIII zostali udekorowani tymi najważniejszymi odznaczeniami brytyjskimi już w dzieciństwie.
Oryginały obu wizerunków zachowały się w Hiszpanii, w zbiorach spadkobierców nieślubnego syna króla Jakuba II/VII, Jamesa FitzJamesa, księcia Berwick. Portret Karola znajduje się na ekspozycji w Palacio de Liria w Madrycie, jednak wizerunek jego brata nie jest udostępniany publiczności.
Prezentowany na wystawie portret Henryka Benedykta z kolekcji Muzeum Narodowego w Kielcach, jest doskonałą repliką oryginalnego dzieła Étienne’a Parrocela, niewykluczone, że namalowaną przez artystę równocześnie z oryginałem. Słabsza artystycznie wersja portretu ks. Karola znajduje się w Stirling Smith Museum and Art Gallery Scotland.